De Schoolkerk

De kerk met haar eeuwenoude gewelfschilderingen, de toren met de spectaculaire tentoonstelling Feest! In Oost en West, het kerkhof waarop de oude contouren van de kerk duidelijk worden, het verwelkomende ontvangstgebouw: samen vormen ze de Schoolkerk in Garmerwolde.

In het weekend is de Schoolkerk geopend voor cultuurliefhebbers, toeristen en passanten. Om de tentoonstelling Feest! In Oost en West in de toren te bezoeken, koop je een audiotour in het ontvangstgebouw, dit is je entree tot de toren.

Doordeweeks ontvangen we alleen schoolgroepen. Dan is het ontvangstgebouw gesloten, en kun je de toren niet bezoeken. De kerk en het terrein zijn wel altijd (gratis) toegankelijk.

Garmerwolde ligt net ten oosten van de stad Groningen. In 20 minuten fiets je van de Grote Markt naar de Schoolkerk.

OSO bij de kerk

In het ontvangstgebouw op het kerkterrein is OSO bij de kerk gevestigd.

Een plek waar mensen zichzelf mogen zijn, ontdekken en ontwikkelen.

Ons Schoolkerk Ontvangstgebouw (OSO) is elk weekend open voor een kopje koffie, huisgemaakt taartje of een uitgebreide lunch. Kom je langs voor een bezoek aan de toren en Schoolkerk? Of zoek je een rustpunt tijdens je wandeling of fietstocht? Wees welkom!

Kijk voor meer informatie op de website van OSO of op Instagram.

Bijgebouw Garmerwolde

De kerk van Garmerwolde

De middeleeuwse kerk van Garmerwolde is een van de mooiste laat-romaanse kerken van Stad en Ommeland. De kerk, oorspronkelijk een roomse kruiskerk, en de losstaande toren dateren uit de 13e eeuw. Binnen zie je bijzondere gewelfschilderingen, die rond 1520 zijn aangebracht. Toen de kerk in 1594 in protestantse handen kwam, werd bijna alles wat herinnerde aan de katholieke eredienst verwijderd. De schilderingen verdwenen onder een laag kalk. Tijdens een restauratie in de jaren '40 kwamen ze weer tevoorschijn. In de gewelven zie je onder andere verbeeldingen van de feesten Kerst en Pasen. Lees meer over de geschiedenis op de website van de Garmerwolder kerk.

Feest! In Oost en West

Feest! In Oost en West is een permanente tentoonstelling in de 13e-eeuwse toren van Garmerwolde. In de toren is een trap gebouwd, met een op- en neergang. Het uitkijkpunt bovenin biedt zicht op het omringende platteland en de stadsrand. Op de route door de toren ontdek je, begeleid door een audiotour, acht presentaties van feesten uit de christelijke en islamitische traditie. Interactieve presentaties die een beroep doen op je verbeeldingskracht. Alle zintuigen worden speels aangesproken, en je wordt uitgedaagd tot reflecteren. Deze spectaculaire tentoonstelling is in het weekend te bezoeken. Doordeweeks ontvangen we alleen schoolklassen.

Toren Feest In Oost en West - Peter de Kan

European Heritage Award 2021!