Feest! Voorjaar in Oost en West

18 t/m 28 maart 2024 - groep 5, 6 en 7

Voorjaar: alles begint weer te bloeien en het is steeds wat langer licht. Een nieuw begin! Hoe vieren mensen dit in verschillende culturen en landen? Leerlingen ontdekken tijdens dit programma wereldse feesten die te maken hebben met voorjaar en een nieuw begin. Hoe wordt het Perzisch Nieuwjaar gevierd? Wat hoort er bij Pasen in Oekraïne? En waarom is Holi-Phagwa in India zo'n kleurrijk feest? Binnen een programma met verschillende werkvormen denken de kinderen na over hoe zij een nieuw begin zouden willen vieren.

Feest! Voorjaar in Oost en West is een tijdelijk themaprogramma voor groep 5, 6 en 7 in de twee weken voor Pasen.

Incl. bezoek aan de interactieve tentoonstelling Feest! In Oost en West & busvervoer.
Voor partners €150 / normaal tarief €250 per groep, max. 30 leerlingen.

Reserveer een plekje via deze pagina.

Holi Festival of Colors 2014

Weet wat je zegt - burgerschapsproject

In het project 'Weet wat je zegt' ontwikkelen leerlingen uit groep 7 en 8 diverse burgerschapsvaardigheden. Leerlingen leren in een speciaal voor hen ontwikkelde training de kneepjes van het debatteren, maken kennis met kunst en erfgoed én leren zich te verplaatsen in andere perspectieven. Ze verdiepen zich in maatschappelijke kwesties over vrijheid, gelijkheid en religie, en creëren zo meer begrip voor elkaar en de diverse samenleving waarin we leven. Een ideale voorbereiding op weg naar de middelbare school!

Dit project is onderdeel van Weet wat je viert en vindt dit jaar ook in Utrecht, Enkhuizen en Leeuwarden plaats. Lees er meer over op deze pagina.

FEEST Schoolkerk Garmerwolde 0217

Feest! Licht & Donker

najaar 2024 - groep 5 en 6

Feest! Licht & Donker is een tijdelijk themaprogramma in de Schoolkerk in Garmerwolde voor groep 5 en 6. De kinderen leren op deze bijzondere locatie over wereldse lichtjesfeesten, zoals Divali, Chanoeka en Kerstmis. We gaan met elkaar in dialoog: steek je thuis ook weleens een kaarsje aan? En welke lichtjesfeesten ken je al? De leerlingen gaan daarna op onderzoek uit in de kerk en de toren. Tot slot maken ze een eigen lichtje om mee naar huis te nemen.

Dit programma kun je nog niet boeken. Stuur ons een mail om een plek te reserveren: info@schoolkerk.nl

Lichtjesfeesten 3x foto

De methode

De Schoolkerk is een plek waar geschiedenis, cultuur en levensbeschouwing centraal staan. Hoe was het vroeger, hoe is het nu? Hoe kijken we vandaag naar het leven, en naar elkaar? Wat is belangrijk voor jezelf, en wat voor een ander? Hoe geven we samen de toekomst vorm?

De Schoolkerk biedt uitdagende programma’s, waarin leerlingen zélf aan zet zijn. We geven hen een stem, doen een beroep op hun empathie en verbeeldingskracht. Bij een bezoek aan de Schoolkerk faciliteren wij het groepsproces, we passen daarbij de I ASK-methode toe. Deze methode is ontwikkeld door het Joods Historisch Museum in Amsterdam. Werkend vanuit I ASK, beschouwen we de gedachten en opmerkingen van de bezoeker, de leerling, als materiaal om mee te werken. Daardoor gaan we écht in gesprek.

Je kunt nu online boeken voor het vaste lesprogramma Feest! In Oost en West en een aantal themaweken. Het aanbod van de Schoolkerk blijven we steeds uitbreiden en ontwikkelen.

Bovenschoolse verenigingen

We nodigen scholenverenigingen in Noord-Nederland uit om partner te worden van de Schoolkerk. Door partner te worden maakt een bovenschoolse vereniging een fundamentele keuze. Een keuze voor het bewust agenderen van identiteit, voor positief omgaan met verschillen en overeenkomsten tussen kinderen in de klas - door de vereniging als geheel én concreet in de klas.

Als partner kan de vereniging de toekomst van de Schoolkerk mede vormgeven, op basis van evaluatie van programma's en in gesprek met de Stichting Oude Groninger Kerken (eigenaar van de Schoolkerk). De Schoolkerk biedt daarnaast mogelijkheid voor het ontwikkelen van nieuwe lesprogramma's, of het ontwerp van projecten in het kader van bijvoorbeeld Cultuureducatie Met Kwaliteit.

De verenigingen VCOG, Noordkwartier, Marenland, KOC, VCOMOG zijn al partner van de Schoolkerk.

Neem voor meer informatie contact met ons op en lees de brochure.

Op maat

Heb je een specifieke wens voor de Schoolkerk? Neem dan contact met ons op, dan onderzoeken we de mogelijkheden.

Vanaf schooljaar 23/24 meer!

We zijn druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe lespakketten voor de komende jaren. Schrijf je onder aan de pagina in voor de nieuwsbrief, en blijf op de hoogte van themaweken en nieuwe programma's.