Burgerschap

In het project 'Weet wat je zegt' ontwikkelen leerlingen uit groep 7 en 8 diverse burgerschapsvaardigheden. Leerlingen leren in een speciaal voor hen ontwikkelde training de kneepjes van het debatteren, maken kennis met kunst en erfgoed én leren zich te verplaatsen in andere perspectieven. Ze verdiepen zich in maatschappelijke kwesties over vrijheid, gelijkheid en religie, en creëren zo meer begrip voor elkaar en de diverse samenleving waarin we leven. Een ideale voorbereiding op weg naar de middelbare school!

Dit project is onderdeel van Weet wat je viert en vindt dit jaar ook in Utrecht, Enkhuizen en Leeuwarden plaats. Meedoen kan tussen januari en april 2024 en is helemaal gratis.

Docent Dicky Jut van OBS De Schakels (Utrecht) zegt over dit project:

"We hebben enorm veel van dit project geleerd: leerlingen leren beter naar elkaar te luisteren, samenwerken, doorzetten en krijgen meer zelfvertrouwen. Echt top voor de groepsdynamiek!"

Waarom meedoen?

» Waardevolle vaardigheden trainen op een aansprekende manier

» Curriculum-vervangend in te zetten, direct aansluitend bij leerdoelen

» Wij regelen busvervoer van en naar het museum!

» Sluit voor groep 7/8 perfect aan bij de fase op weg naar het VO

Overleg tijdens voorronde in MCC Foto Sebastiaan ter Burg

Opzet van het project

Het educatieve project bestaat uit twee onderdelen. Als start komen jullie met de klas naar een kerk in Groningen, waar de leerlingen zich aan de hand van het gebouw en het interieur verdiepen in kwesties rondom vreedzaam samenleven. Dankzij de op maat gemaakte training door onze ervaren museumdocenten doen ze waardevolle vaardigheden op. Daarmee leren ze hun mening te vormen, verschillende standpunten in te nemen en deze te presenteren.

In de klas kunnen jullie vervolgens aan de slag met lesmateriaal om verder te oefenen. Op naar stap twee: de voorronde! Hierin gaan twee klassen van verschillende scholen de dialoog aan. De leerlingen buigen zich over stellingen die gaan over thema's als gelijkheid, vrijheid en religie. Dit doen ze in een kerk in de buurt.

Twee klassen worden uit de voorrondes geselecteerd voor de grote finale op 8 april 2024 in de Akerk!

• debatles in een kerk in de buurt
  • oefenen op school
  • voorronde in kerk in de buurt met een klas van een andere school

Praktische informatie

'Weet wat je zegt' is een ideale voorbereiding op de overstap naar het voortgezet onderwijs en daarom heel geschikt voor groep 8. Maar groepen 7 zijn zeker ook van harte welkom!

Het (gratis) project vindt plaats tussen januari en april 2024. De training plannen jullie zelf op een dag die goed uitkomt, voor de voorronde delen we scholen in overleg in op een geschikt moment in januari, februari of maart 2024. Eind april vindt de grote finale plaats, waarin de beste klassen het tegen elkaar opnemen. Wij zorgen dat jullie worden opgehaald en op locatie worden afgezet met de bus.

Meer weten en/of aanmelden?

Je kunt jouw school aanmelden via info@schoolkerk.nl. We nemen dan snel contact met je op. Wil je meer weten of heb je vragen over het burgerschapsproject? Neem dan contact met ons op via hetzelfde mailadres.

Kaart met de locatie van Schoolkerk